Cea mai bogată femeie din Europa de Est îşi reorientează imperiul spre Vest / Ea a fost soția patronului PRO TV, decedat într-un accident de elicopter

Atunci când cehul Petr Kellner, cel mai bogat om din Europa de Est, a murit într-un accident de elicopter, aproape nimeni nu ştia numele soţiei sale, însă trei ani mai târziu Renata Kellnerova a devenit un sinonim pentru grupul PPF, un gigant cu activităţi în telecomunicaţii, media, servicii financiare şi comerţ digital, cu 61.000 de angajaţi în 25 de ţări, transmite Bloomberg, scrie AGERPRES.

În 1991, Petr Kellner a înfiinţat un fond care a achiziţionat acţiuni la 202 companii. Acest fond, denumit PPF Group, a ajuns să controleze al şaselea pachet de active disponibil la acel moment. De-a lungul timpului, PPF a acumulat o participaţie de 20% la Ceska Pojistovna, cea mai mare companie de asigurări din Cehia, care a stat la baza averii lui Kellner. Acesta a ieşit din acea afacere în 2013, după ce şi-a vândut activele de asigurări către grupul italian Generali pentru 3,3 miliarde de dolari.

Cu active de 43 de miliarde de dolari, PPF a devenit unul dintre principalii câştigători ai tranziţiei post-comuniste din Cehia, un succes pe care Petr Kellner l-a utilizat pentru a se extinde pe pieţele în creştere rapidă din Rusia şi China. Însă după ce invazia rusească din Ucraina a dat peste cap evoluţiile geopolitice şi mediul de afaceri, multe companii, inclusiv PPF, au decis să dea prioritate creşterii mai aproape de casă.

Într-un interviu pentru Bloomberg News, Renata Kellnerova a recunoscut că a trecut printr-o perioadă dificilă când a trebuit să se familiarizeze cu operaţiunile complexe ale grupului PPF după moartea bruscă a soţului ei. „Prima prioritate a fost să asigur stabilitatea PPF şi apoi să încep să dezvolt din nou afacerile. Mi-am dat seama că PPF este importat pentru mine şi că sarcina mea este să îmi pregătesc copiii astfel încât să aibă posibilitatea să preia conducerea grupului la rândul lor”, a spus Renata Kellnerova.

După ce a preluat frâiele la PPF, Renata Kellnerova a început să îşi pună amprenta asupra companiei. Ea este cea care a supervizat o reorientate majoră dinspre Asia, odată o sursă importantă de venituri, spre pieţele occidentale. Kellnerova a ales un nou director executiv şi a încetat colaborarea cu unii dintre cei mai apropiaţi aliaţi ai fostului soţ. De asemenea, a readus compania în întregime sub controlul familiei prin răscumpărarea participaţiilor deţinute de doi acţionari minoritari şi s-a numit pe ea şi pe cele trei fiice în Consiliul de administraţie ale unui nou holding care deţine toate activele grupului.

Kellnerova are o avere netă estimată la 11,8 miliarde de dolari

Acum cea mai bogată femeie din regiune, care împreună cu familia sa are o avere netă estimată la 11,8 miliarde de dolari, Kellnerova dedică din ce în ce mai mult timp luării unor decizii cheie de investiţii şi citează cooperarea strânsă cu directorul general de la PPF, Jiri Smejc, drept o componentă centrală a abordării sale.

„Dacă situaţia o cere, putem lua decizii cu privire la unele tranzacţii într-un singur weekend. La PPF ne mândrim că suntem foarte sensibili când vine vorba să reacţionăm la oportunităţile de investiţii”, a declarat Renata Kellnerova.

Sub conducerea sa, PPF a finalizat mai multe tranzacţii importante, inclusiv vânzarea unui pachet de control, în valoare de 2,15 miliarde de euro, la operaţiunile de telecomunicaţii din Europa Centrală şi de Est către grupul Emirates Telecommunications Group Co. din Abu Dhabi. De asemenea, în 2022, divizia de consumer finance a grupului PPF, Home Credit Group BV, şi-a vândut afacerile din Filipine şi Indonezia într-o tranzacţie evaluată la aproximativ 615 milioane de euro.

Asta a ajutat PPF să revină la profitabilitatea de dinainte de pandemie, cu un profit net de 709 milioane de euro în prima jumătate a anului 2023. Comparativ, în primul semestru din 2022, PPF a înregistrat pierderi de 406 milioane de euro, în principal din cauza unei retrageri costisitoare din Rusia.

Chiar dacă nu există un calendar precis referitor la retragerea completă din Asia, „accentul principal al afacerii noastre s-a mutat spre vest în ultimii trei ani”, a spus Kellnerova.

Graţie noilor fonduri, PPF scanează Europa pentru noi ţinte de achiziţii. Cele mai mari tranzacţii includ preluarea unei participaţii la InPost SA, cea mai mare firmă de e-commerce din Polonia, precum şi acumularea unei participaţii la grupul german de televiziune ProSiebenSat.1 Media SE.

PPF îşi va menţine investiţiile în cele patru domenii principale: servicii financiare, telecomunicaţii, media şi e-commerce, dar „asta nu exclude micile investiţii oportuniste”, a spus Renata Kellnerova. Pentru că grupul său nu este un fond tipic de investiţii cu un orizont definit pentru păstrarea activelor, „putem fi răbdători”, a precizat Kellnerova. „De accea, randamentele pe termen scurt nu sunt principalul parametru pe care îl avem în vedere atunci când analizăm o oportunitate de investiţii”, a concluzionat Renata Kellnerova.

PPF operează câteva posturi de televiziune şi companii media online în Europa Centrală şi de Sud-Est, inclusiv operatorul de televiziune Central European Media Enterprises (CME).



Sursa

gazduire web gazduire website